اگر فکر می کنید گوشی و یا تبلت اندرویدی شما ویروس دارد برایتان خبر خوبی داریم: به راحتی می توانید آنها را حذف کنید و از شر آن ویروس ها خلاص شوید. در اینجا نحوه حذف ویروس از اندروید را شرح می دهیم. به علاوه، به شما نشان خواهیم داد که چگونه از ورود ویروس و سایر نرم افزارهای مخرب به اندروید جلوگیری کنید.

اول از همه، لازم به ذکر است که ورود ویروس به تبلت یا گوشی اندرویدی اتفاق بعیدی نیست. علاوه بر آن در بسیاری از موارد به احتمال زیاد آنچه شما دیده اید هشداری است که می خواهد شما را متقاعد کند که اندروید آسیب دیده و نیازمند دانلود یک برنامه و یا یک پاپ آپ خطرناک است، حتی شاید دستگاه شما درست کار نمی کند. اما به هر حال ویروس ها برای اندروید وجود دارند. اگر مطمئن هستید که دستگاه شما دارای ویروس است در این مطلب به چگونگی حذف ویروس در سیستم عامل اندروید می پردازیم.

چگونه از نرم افزارهای مخرب اندروید جلوگیری کنیم، از جمله چگونه از ویروس Gunpoder جلوگیری کنیم

تمام ویروس های اندروید از طریق برنامه های نصب شده بر روی دستگاه شما وارد می شوند، بنابراین اگر گوشی یا تبلت شما هم اکنون ویروس نداشته باشد، بهترین راه برای جلوگیری از ورود ویروس به آن این است که هرگز برنامه های خارج از فروشگاه گوگل پلی، کافه بازار و یا سایر فروشگاه های اپلیکیشن شناخته شده را نصب نکنید.

ویروس Gunpoder، که به تازگی پس از کشف آن به واسطه شبکه پالو آلتو توسط روزنامه نگاران معرفی شده است، از طریق شبیه ساز بازی نینتندو (Nintendo) و نصب آن خارج از گوگل پلی می تواند مخفیانه به گوشی شما وارد شود. خوشبختانه ویروس Gunpoder هنوز بین کاربران ایرانی (و همینطور بسیاری از کشورهای دیگر) دیده نشده و یا لااقل به صورت رسمی گزارش نشده است، اما اقدامات محافظتی اهمیت خاص خودش را دارد که باعث می شود دستگاه اندرویدی شما از دچار شدن به ویروس Gunpoder و سایر ویروس های اندرویدی که ممکن است در آینده منتشر شوند، حفظ شود.

برای اطمینان از عدم نصب سهوی بدافزارهای مخرب از طریق نصب برنامه های خارج از گوگل پلی، به منوی تنظیمات رفته، به گزینه امنیت نگاه کنید و سپس اطمینان حاصل کنید که گزینه منبع ناشناخته (اجازه نصب و راه اندازی برنامه های منابع ناشناس) غیر فعال باشد.

اگر شما مصمم هستید برنامه خارج از گوگل پلی را نصب کنید، راجع به آن تحقیق نمایید. دستورات و مجوزهای آن را چک کنید، برای بررسی و یک بازبینی خوب به صورت آنلاین از سایت توسعه دهنده دیدن کنید و ببینید چه چیز های دیگری ارائه می دهند. در مورد Gunpoder و به خصوص برنامه شبیه ساز بازی نینتندو احتیاط کنید.

شما می توانید برنامه آنتی ویروس نصب کنید، تعداد زیادی برنامه های رایگان آنتی ویروس اندروید در دسترس هستند که قادر به شناسایی و حذف برنامه های مخرب هستند، به عنوان مثال می توان برنامه های ۳۶۰ Mobile Security، اواست (Avast) و لوک اوت (Lookout) را نام برد. این ها همه شامل برنامه اسکنر هستند که همه موارد خطرناک را دنبال می کنند، اما توجه داشته باشید که این برنامه ممکن است برنامه ای را که شما ماه ها از آن استفاده می کنید و مطمئنید مشکلی ندارد را نیز به عنوان نرم افزارهای مخرب تشخیص و گزارش دهد.

در اغلب موارد شما به سادگی می توانید این هشدار را نادیده بگیرید. اما بار دیگر Gunpoder را به خاطر بیاورید، این گونه برنامه ها ممکن است به عنوان نرم افزار مخرب انتخاب نشود زیرا ممکن است نرم افزار قادر به پنهان کردن رویه و رفتار مخرب خود از آنتی ویروس ها باشد – Gunpoder با استفاده از کتابخانه تبلیغاتی مزاحم Airpush ذات و رویه مخربش را پنهان می کند.

اگر فکر می کنید هم اکنون روی گوشی و یا تبلت اندرویدی شما ویروس وجود دارد – شاید یک هشدار مقاومتی در برابر تلاش شما برای حذف برنامه های مرتبط است – ریست فکتوری آن را حذف خواهد کرد، اما انجام این کار بدان معناست که شما همه داده ها و اطلاعاتی که از آنها بک آپ ندارید را نیز از دست می دهید. به جای این کار می توانید مراحل زیر را برای حذف ویروس از اندروید دنبال کنید تا اطلاعات دستگاه‌تان نیز از بین نرود.

چگونه یک ویروس را از اندروید حذف کنیم

مرحله ۱. گوشی و یا تبلت خود را در حالت امن (safe) قرار دهید. این امر مانع از هر گونه اجرای برنامه های شخص ثالث از جمله هر نرم افزار مخربی می شود، در بسیاری از دستگاه ها شما می توانید دکمه پاور را هم برای خاموش کردن و هم راه اندازی مجدد در حالت امن فشار دهید. اگر این قضیه راجع به گوشی شما صدق نمی کند باید مدل گوشی خود را در گوگل سرچ کنید که چگونه در حالت امن (safe) قرار می گیرد و دستورالعمل آن را دنبال کنید. هنگامی که دستگاه شما در حالت امن (safe mode) باشد شما پیام حالت امن را در سمت چپ و پایین صفحه نمایش مشاهده می کنید.

مرحله ۲. منوی تنظیمات خود را باز کرده و بخش برنامه ها را انتخاب کنید، سپس برگه دانلود ها را مشاهده نمایید. در صورتی که نام ویروس را می دانید که به راحتی آن را حذف کنید در غیر این صورت، در میان لیست چیزی که به نظر خطرناک می رسد و یا می دانید که شما آن را نصب نکرده اید و یا لزومی ندارد بر روی دستگاه شما اجرا شود، همه را حذف کنید.

مرحله ۳. بر روی برنامه مخرب کلیک کرده و آن را باز کنید، سپس آن را آنیستال نمایید (آنچه در تصویر می بینید مثال است و قرار نیست آن ویروس به همین نام باشد). در اغلب موارد، این همه آن کاریست که شما باید برای حذف ویروس انجام دهید، اما گاهی اوقات ممکن است دریابید که دکمه آنیستال غیرفعال شده و بدین دلیل است که ویروس در وضعیت مدیر دستگاه قرار دارد).

مرحله ۴. از منوی برنامه ها در قسمت تنظیمات خارج شوید و روی امنیت (Security)، سپس مدیر دستگاه یا Device Administrators کلیک کنید. اینجا شما لیستی از تمام برنامه هایی که بر روی گوشی یا تبلت شما با وضعیت مدیر وجود دارند را خواهید دید. به راحتی تیک برنامه هایی را که می خواهید حذف کنید بردارید، سپس غیر فعال کردن یا (deactive) را در صفحه بعدی کلیک کنید. شما هم اکنون می توانید به منوی برنامه ها بازگشته و آن برنامه را حذف کنید.

مرحله ۵. هم اکنون با حذف این ویروس ها از دستگاه اندرویدی خود، نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه برای خارج کردن آن از حالت امن دارید. حالا که دستگاه شما به درستی کار می کند خوب است که اطلاعات مهم خود را ذخیره کرده و یک آنتی ویروس اندروید برای محافظت از هر گونه ویروسی که در آینده ممکن است بیاید، نصب کنید.

منبع: اخبار موبایل - اخبار روز تکنولوژی